neděle 20. ledna 2013

/Food I./

Dnes jsem si pro vás připravila první část článku o jídle. Vlastně přesněji o tom co já běžně jím. Pár typů na dobré zdravé jídlo. Trochu jsem se rozepsala tak snad to přečtete celé :D

Ač tomu tak dříve nebývalo tak nyní jím dá se říct zdravě. Samozřejmě, že si občas dám něco nezdravého. Ale jednou za čas to přeci nikomu neuškodí. Nemyslím tím to, že půjdu do mekáče a dám si 5 hamburgerů to fakt ne! :D

Když se malinko vrátím do minulosti jeden z mých největších problémů a chyb, které jsem dřív dělala co se jídla týče bylo, že jsem velmi málo jedla. A jak je známo tělo si řekne při každém jídle, že zas dlouho nic nedostane a tak si to ukládá. Tímto způsobem jsem přibrala 8kg. A to už byl pro mě vrchol a řekla jsem si dost. Už jsem se vážně necítila a věděla jsem, že musím něco dělat. V prvé řadě byla na řadě strava a můj těžce nezvladatelný pitný režim se kterým mimochodem bojuji dodnes. Pul litru denně je fakt málo no. :/
Chtěla jsem všechno změnit a taky že změnila!

Nyní je to rok a pul zpět a já už shodila dohromady 12 kg a z toho bylo 6 jen díky tomu, že jsem začala pravidelně a hlavně zdravě jíst. Ze začátku jsem sice ještě 2 kila přibrala protože tělo si pořád myslelo, že si musí schovávat na později, ale nakonec jsem začala hubnout.
K ostatnímu úbytku na váze už pak dopomohl sport a můj návrat k tanci.
Teď  je to jiné, abych řekla pravdu domů málokdy kupujeme něco nezdravého to už musí být. Prostě u nás se jí zdravě a z větší části biopotraviny. Jsem z té řady lidí,kteří si opravdu poctivě v obchodě přečtou etiketu co výrobek obsahuje atd. Nechci a nebudu jíst nějaké chemické blafy s různými zvýrazňovačemi chuti a tak podobně. 

Když to vezmu od základu. Sacharidy, Bílkoviny, Tuky, Vláknina a nespočet různých vitamínů a minerálů to všechno tělo prostě potřebuje. Takže je potřeba, aby na to člověk bral zřetel. Já se snažím od každého sníst trochu. Samozřejmě sacharidům v podobě krátkých cukrů se snažím vyhýbat a to samé extrémně tučným jídlům.
Ráda bych vám představila pár "zdravých" potravin, ze kterých doma běžně vařím.

Je spousta potravin, které ač se to nezdá tak když se správně upraví a dochutí tak jsou boží. Takhle to mám já se sojovým masem. Poprvé, když jsem ho jedla tak mi nechutnalo, protože nebylo dochuceno podle mých představ, a přišlo mi bez chuti, ale dneska už je to tak, že si ho vařím skoro každý týden a nedám na něj dopustit. Neodmyslitelně patří do mého jídelníčku. Je lehce stravitelné na rozdíl třeba od klasického masa. Ale zase jak pro koho.  Nejčastěji ho dělám se zeleninou, nebo za studena do salátů.
Sojové maso se zeleninou a kari rýží

Dalším takovým produktem je u nás hojně používaný jako příloha kuskus, nebo skoro totožný bulgur. Kusku je vlastně spařená krupice tvarovaná do malých kuliček z obilí. Platí to stejné jako u sojového masa, když se dobře ochutí je to mňamka. Dá se jíst takřka s čímkoli. Od kuřecího masa přes zeleninu po rybí maso.



 Bulgur s kuřecím mase a cherry rajčátky
pstruh na bylinkách s kuskusem

Bezpluchý oves je další pro mě dříve neznámou surovinou. Dělám ho například s kuřecím masem a zeleninou na způsob rizota akorát rýži právě nahradím ovsem, nebo jen  jako přílohu k hlavnímu jídlu.



Zeleninová směs s bezpluchým ovsem a kuřecím masem

Červená čočka miluju luštěniny a čočku obzvlášť. Výhoda je v tom, že ji nemusíte namáčet a velmi rychle se uvaří. Takže vřele doporučuji. Navíc mi přijde, že po ní dlouho nemám hlad takže skvěle zasytí a ještě k tomu je zdravá.




Pohanka. Používám ji na přípravu sladké kaše na způsob klasické krupicové. Akorát většinou nepoužívám klasické mléko, ale mléko sojové. Děláme si hodně k snídani takové kaše. Nemám po ní hlad a připadám si nastartovaná do nového dne. Navíc je prokázáno, že posiluje imunitu. ( Na kaši si většinou dávám kapku javorového sirupu a trochu skořice popřípadě mandle, když mám chuť tak i nějaké ovoce). Pohanku používám i do jogurtu.
Pohanková kaše

Všechny tyto potraviny se dají sehnat v jakékoli zdravé výživě a nejen tam ve spoustě supermarketech je už také naleznete.
Musím se přiznat, že si na těchto potravinách vážně pochutnávám a beru zdravé jídlo jako svůj životní styl.

Někdy příště pokračování článek o jídle /Food II/.
(Špaldová, žitná, celozrná mouka a její využití, lňěná semínka, vláknina, cizrna, jáhly)

 Jíte tento druh jídla? Nebo dáváte přednost něčemu jinému?
Kdyby vás cokoli zajímalo, nebo by jste chtěli nějaký recept na něco, stačí napsat.
Hezký zbytek neděle a dobrému jídlu zdar :)

Pandička

32 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Určitě ho zkus a pak dej vědět jestli ti chutnal :)

      Vymazat
    2. máš svou třídu ju? to je super! já chodila občas pomáhat trénovat na disko, chce to pevný nervy:D

      Vymazat
    3. jj mám svou třídu měla jsem dvě, ale holky jsou v 9 třídě tak se nám jedna rozpadla. Dancehall a Street dance. Ale tancovala jsem latinu a scénické tance dřív taky.

      Vymazat
  2. Článek se Ti, milá Pandičko, moc povedl! Sama se snažím jíst zdravě, i když se mi to evidentně nedaří tak dobře jako Tobě :o)..
    Z těch potravin, které jsi jmenovala jím pravidelně ovesnou kaši s klasickým a někdy se sójovým mlékem, dále také kuskus, luštěniny ( i když tu červenou čočku jsem ještě nezkoušela), dále si taky upravuji sójové kostky, které upravuji také na způsob rizota. Pohanku a jáhly už mám koupené, takže předpokládám, že zítra bude kaše :) Jinak já když mám chuť na sladké, tak si dávám bílý jogurt s drcenými mandlemi/ořechy a medem :)
    Hezkou neděli, Pandičko :-*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Vratinko :) To tě chválím jen tak dál! A bílý jogurt si dělám taky často, většinou ke sváče buď s mandlemi nebo s ovocem :)

      Vymazat
  3. sóju miluju!!! :)))
    Pamatuju si, jak jsem jí dělala doma poprvé příteli, a ten když viděl postup, tak vypadal, že omdlí :))) A jak mu dneska šmakuje:)

    OdpovědětVymazat
  4. Fiha, tak ty mila Pandicka papas same taketo dobroty? a myslim, ze mame dost podobne chute- soja, kari ryza a dalsie.. :)
    si velka sikovnica! kiezby sa aj mne chcelo tak hrat s jedlom..;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Tinko :) Jsi milá a jsem ráda, že ti takové jídlo taky chutná.

      Vymazat
  5. Téměř vše co jsi uvedla zařazuji do jídelníčku také. Akorát bezpluchý oves jsem ještě nikde neobjevila a tak ani nevyzkoušela a přitom mám zálusk na jednu moc lákavou zimní polévku z něj. Za to např. špaldu ano a také stojí za to.
    Také se poohlédnu po pohankové krupici. Já si vždy pohanku akorát rozvařím hodně do měkka a osladím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super. Bezpluchý oves koupíš v jakékoli zdravé výživě, nebo přes innternet a myslím, že i v nějakých supermarketech jsem ho viděla :)

      Vymazat
  6. Úžasný článek!!! Já mám teď poslední dobou taky docela problém spitným režimem...přes léto jsem na tom byla dobře, ale jak je zima, tak nemám vůbec žízeň a je to znát. A klobouk dolů..zhubla si vážně strašně moc. A je pravda, že tance je na tohle výborný! Jinak jíš samé dobroty, když se tak dívám na ty fotky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Luci :) Tak se musíme polepšit a více pít obě ! Tak s chutí do toho :)

      Vymazat
  7. Jooo kuskus, ten já můžu!
    Představ si, udělala jsem ho s kuřecím masem, paprikama a kukuřicí. Pak jsem zjistila že mi tam vadí maso. Tak jsem ho začala dělat jen s paprikou a kukuřicí. Nakonec to dopadlo tak že když ho dělám, tak klidně samotný protože mi chutná kuskus a nemusím mít nic k němu :DDD

    OdpovědětVymazat
  8. nemůžu na paleo nic XDDDDDDDDDDDDDDDD ale článek fajne :)))))

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělý článek pandicko:) já se snažím také zmenit svůj dosavadní zpusob stravování a pomalu ale jistě přecházím na úplne zdravou stravu:) takže si vždycky hrozne rada čtu typy od jiných:) třeba tu Pohanku jsem nikdy nemela ale určitě ji vyzkouším:) a budu se těšit na další takové články:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Markétko :) Tak ti držím palce ať tě to se zdravou výživou baví!

      Vymazat
  10. veľmi vydarený článok a všetko je jedlo vyzerá výborne a hlavne zdravo ;)

    OdpovědětVymazat
  11. Úplně u těch obrázků slintám. Přesně takové dobrůtky mám ráda.

    OdpovědětVymazat
  12. Všechno to vypadá bezvadně! :)
    Skvělý článek! :)

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuji moc všem za milé komentáře :*

    OdpovědětVymazat
  14. Pandičko, mně u tebe vždycky šíleně chutná! ;-) To jsou dobroty přesně podle mýho gusta. Tak já prostřu a ty rozpal pánvičky a hrnce, platí? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Beru tě za slovo Vivinko :* A děkuji moc :)

      Vymazat
  15. Musím s tebou souhlasit, že pokud se umí zdravé věci upravit, tak i chutnají. Kuskus a bulgur je v mojí spíži pravidelně a na červenou čočku se chystám. :)
    Mňam, hned bych si něco dala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že sdílíš stejný názor :) Tak honem do kuchyně a něco dobrého si ukuchti :)

      Vymazat
  16. Mňam! :D
    A ta pohanková kaše vypadá skvěle! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za vaše komentáře! <3